青野文昭の制作のテーマは「修復」である。
 彼は破れた布や新聞、壊れ、朽ちた板きれや看板など、打ち捨てられ、日常的に厭われる汚い「物」を拾い、その断片を素材としている。それらの上のプリント模様や木目、文字、あるいは汚れそのものや黴など、その属性を手がかりに、拾った物に材料を継ぎ足し、そこに描き加えることによって、「物」が汚損していったある段階の状態の姿に戻す。あるいは全面的に回復するのではなく、その基本の色彩だけをなおす。遠目には虚と実は巧妙に入り混じり、それは手がかりから想像される状態とは全く似ても似つかない「物」になってしまう。
 
 コンクリート壁のヒビに無造作にセメントが塗られ、補修されたあとを見たことに、青野のシリーズの契機があったという。彼はそこから「なおすいとなみ」を社会的、言語的、民俗学的、心理学的に考察するのだが、造形においては「つくるいとなみ」を相対化し、根源的に再考する発端ともなった。

 修復すること、「なおすいとなみ」は「物」に忠実に徹底させると作為は必然的に後退することになる。だが仕上げの際の全体の大きさ、回復度などは作者の任意に基づいているから、それが全くないとは言えない。それでも青野はあえて観者に造形を意識させずに、作品を「物」として示そうとする。時を経て、風雨にさらされ、あたかも自然物と化したかのような青野の作品は、造形的には創作することの意義、創作者の位置、即物的には「物」の存在の仕方やそこに流れた時間など、多方向の見方を突きつけてくる。


                                                                        西村勇晴
                                                                        宮城県立美術館 学芸部長

                                                                  
The theme of Aono`s work is restoration".
He picks up discarded, soiled objects that are ordinarily despisedtorn pieces of cloth and newspaper, broken or rotted pieces of wood and signboards and uses fragments of them as materials for his art. Using printed patterns, wood grain, printed words, even dirt and mold, as his guides, he adds other materials or paint to the process of damage or soiling that has affected it. Or he may simply restore the basic colors without making other repairs. Truth and falsity are subtly blended so they are hard to distinguish from a distance. The object becomes a different thing, which is close to, but not the same as, the condition imagined from the clues that appeared when it was found.
Aono was motivated to undertake this series when he observed repairs of cracks in a concrete wall in which the cement was applid recklessly. This experience stimulated him to study the practice of retoration" in terms of sociology, language, ethnology, and psychology. Then he defamiliarized this practice of restoration" in his art, making it into an opportunity for fundamental rethinking.
It the artist carries out a process of restoration" carefully and as faithfully as possible to the object, his own creative intentions inevitably play less of a role in the work. However, the overall quantity and degree of restoration required to finish the work are left to the artist`s discretion, so it is impossible to say that his intentions play no part at all. Still, Aono presents his works as objects", and the process that goes into forming them is not evident to the viewer. They seem to have been transformed into natural objects with the passage of time and the effect of the element. We are made to perceive them in diverse ways and urged to think about the signiificance of artistic creation, the position of the artist, the physical mode of existence of the object itself and the flow of time.

                                                 -NISHIMURA lsaharu
                                     Chief Curator,The Miyagi Museum of Art